Americká cla na auta, léky a čipy mají být asi 25 procent. Přijít mohou v dubnu

Americký prezident Donald Trump upřesnil své další plány ohledně dovozních bariér: za pravděpodobné označil uvalení cel „kolem 25 procent“ na automobily, a to možná už od 2. dubna. Takový krok by představoval další ránu pro evropské automobilky, které se potýkají s poklesem poptávky a zhoršující se konkurenceschopností. Evropa, pro níž jsou Spojené státy důležitým trhem, se bude snažit cla odvrátit.

Cla v podobné výši, která se navíc budou v průběhu roku „významně zvyšovat“, se Trump chystá ve stejnou dobu zavést také na dvě strategické položky – léky a čipy. Své další záměry ohledně cel poodkryl prezident novinářům ve svém floridském sídle v úterý, jak informovala agentura Bloomberg. Trump cla podle svých slov avizuje s předstihem, aby firmy, jichž se mají týkat, získaly čas se přizpůsobit.

Trump cla používá jako silnou páku k dosažení svých ekonomických i politických cílů. Slibuje si od nich narovnání obchodních podmínek se zahraničím, snížení amerického obchodního deficitu, přesun výroby a pracovních míst do Spojených států i dodatečné finanční zdroje, které mají pokrýt rozpočtový výpadek plynoucí z plánovaného snížení daní.

Od března mají navíc začít platit 25procentní cla na veškerý dovoz oceli a hliníku do Spojených států, což dolehne i na americké automobilky závislé na dovozu specifických druhů oceli. Další cla, kterými Trump hrozí, se mají týkat zemí jako Kanada a Mexiko, všech dovozů nebo států, kde panuje asymetrie v neprospěch USA. Tuto analýzu má mít Trump od své administrativy k dispozici do 1. dubna. Již nyní se uplatňuje 10procentní clo na veškeré dovozy z Číny.

Trump neupřesnil, zda se opatření zaměří jen na některé země, nebo se budou týkat všech vozidel dovážených do USA. Právě kvůli tomu, že vyváží zejména více aut do USA než Spojené státy na starý kontinent, již dříve Trump kritizoval Evropskou unii. Ta nyní zdaňuje dovozy amerických osobních vozů čtyřikrát více než Spojené státy evropské automobilové importy. Spojené státy na druhou stranu uvalují 25procentní cla na tzv. pickupy vyrobené jinde než v Mexiku a Kanadě, které podle EU tvoří třetinu trhu. Právě z tohoto tržního segmentu silně těží americké automobilky.

Snaha EU o odvrácení cel

Není jasné, zda by v případě, že by cla vstoupila v platnost, byly sektorového cla ušetřeny automobily vyrobené v rámci dohody o volném obchodu s Kanadou a Mexikem. Nové daně z automobilů by měly na odvětví rozsáhlé dopady – z dovozu pochází zhruba polovina, tj. 8 milionů, osobních automobilů, které se loni v USA prodaly, píše Bloomberg. Mezi nejvíce postižené by patřily evropské automobilky včetně Volkswagenu, který do USA dováží osm z deseti zde prodaných vozů, a asijští výrobci jako jihokorejský Hyundai s podílem vývozů na amerických prodejích ve výši 63 procent. Dosud se předpokládalo, že by se právě Asie mimo Čínu mohla zničujícímu vlivu cel vyhnout. Tomu však nyní nic nenasvědčuje.

Evropská unie se nyní snaží uvalení dalších cel odvrátit mimo jiné cestou komisaře pro obchod Maroše Šefčoviče do Spojených států, který se má dnes setkat s americkými vládními představiteli. Přestože Trump podle agentury Reuters minulý týden řekl, že EU dorovná svá automobilová cla na úroveň USA, Evropská unie tuto informaci včera na svých webových stránkách popřela. Dala však najevo ochotu k jednání. Snížení cel na americká auta by podle pravidel Světové obchodní organizace vyžadovalo stejný postup i vůči zbytku zemí, upozornil Bloomberg.

„EU je připravena najít s USA v oblasti cel vzájemně výhodná řešení. Žádná ze stran nepředložila konkrétní nabídku na snížení cel,“ uvedla formou otázek a odpovědí Evropská komise. „Jakékoli snížení cel musí být oboustranně výhodné a musí být vyjednáno v rámci spravedlivých jednání založených na pravidlech… EU je i nadále otevřena vyváženým jednáním, která podporují rovné podmínky pro obě strany.“

Cla by zvýšila náklady výrobcům. Podle propočtu Bloomberg Economics by 25procentní clo odpovídalo třetině zisku Toyoty předpokládanému pro rok 2025 a téměř polovině v případě Hondy. Jejich očekávané promítnutí do vyšších spotřebitelských cen by ztížilo boj americké centrální banky Fed s inflací, která ve Spojených státech nabírá druhý dech. Nový automobil si již nyní nemůže dovolit i velká část americké vyšší střední třídy a nová cla by jej učinila ještě méně dostupným.

Cla na farmaceutika a čipy, které jsou klíčovou komponentou pro hi-tech odvětví včetně umělé inteligence, jsou ve hře kvůli tomu, aby se výroba těchto strategických výrobků přesunula ze zahraničí do Spojených států. Ředitel americké společnosti Pfizer, jednoho z největších výrobců léků na světě, včera v rozhovoru pro CNBC upozornil, že se cla dotknou léků vyráběných v nejméně deseti továrnách společnosti v Evropě. Ve Spojených státech má Pfizer 14 výrobních míst.